Strategy
Written by Sigrid Hellberg
November 9, 2021

SEB accelererar innovationstakten med fintech-startupen SEBx

Del tre i serien om framgångsrika exempel på corporate venturing handlar om SEBx, en fintech-startup inom SEB. Vad är tanken med att bygga en bank i banken? Hur driver storbanken innovation genom SEBx? Vi har pratat med Christoffer Malmer, CEO på SEBx.


Christoffer Malmer, CEO på SEBx

SEBx bygger på idén att ta styrkorna med att vara en etablerad bank och kombinera de med fördelarna att vara en startup. Under våren 2018 började förberedelserna för att hitta en väg att bygga en ny bank på insidan av SEB.

Det är en ambitiös satsning och vi har ett tydligt syfte, säger Christoffer. Vi ska utforska ny teknologi och bygga nya produkter. Ambitionen är att kombinera SEB:s långa historia och erfarenhet med nya arbetssätt och ny teknik.

“Målet är att SEBx skall bli en strategisk tillgång för hela gruppen som gör det möjligt att experimentera med nya typer av innovativa affärsmodeller och partnerskap”, säger Christoffer.

Drivs som en separat fintech

SEBx drivs idag som en fintech-startup vid sidan av de andra divisionerna inom SEB. Vi ansvar för vår egen värdekedja, hela vägen från kundrelationer och produktutveckling till teknologi och regelefterlevnad. Samtidigt är vi angelägna om att dela med oss av våra insikter och dra nytta av bankens många styrkor. Att hitta rätt balans är inte enkelt och vi lär oss mer och mer hela tiden. En central del av SEBx strategi är att utveckla samarbeten med innovativa partners för att tillsammans skapa nya lösningar och bygga på varandras styrkor. Vi har exempelvis ett partnerskap med Google Cloud Platform och bygger vår teknologi i deras molnplattform, säger Christoffer. Vi är den första etablerade banken i Norden som bygger en bank på Googles plattform. Eftersom vi startar från början och är förhållandevis små kan vi snabbt utforska om en teknologi är intressant att implementera, eller om vi ska gå vidare till något annat. Det är också ett sätt att bygga kunskap och kompetens kring ny teknologi som vi kontinuerligt kan dela med resten av banken.

Den första produkten är live

Inom ett år efter att de första raderna kod skrivits togs den första kunden ombord. Vi tittade på en rad olika möjligheter och alternativ, säger Christoffer. Det slutade med att vi valde att fokusera på den växande trenden inom gig-ekonomin.

Där såg vi att det fanns ett stort behov bland egenföretagare att få bättre koll och kontroll över både den privata och den professionella delen av sin ekonomi. Därför skapade vi UNQUO som en app och ett helt nytt varumärke. I UNQUO-appen kan egenföretagare koppla alla sina kort och konton, och sedan kategorisera sina köp på antingen work eller life, oavsett vilket kort man använt. Om något hamnar på fel sida går det att enkelt swipea över det till rätt sida.

Därutöver kan användare fota sina kvitton, spara dem i appen och få hjälp med att sätta rätt kontoslag på sina köp. I slutet av månaden kan man skapa en rapport som går att använda som stöd i bokföringen, eller bara för att förstå sin ekonomi lite bättre.

En första version av UNQUO finns tillgänglig på App Store och Google Play, och vi fortsätter att addera nya funktioner för att kunna bygga en så bra produkt som möjligt tillsammans med våra användare.

“Det har varit en brant inlärningskurva utan brist på motgångar eller lärdomar!”, säger Christoffer.

Relationen till SEB

Stöttningen och relationen till SEB har varit en kritisk faktor. Vi har ägare och en ledning som står bakom satsningen, och vi utvärderar kontinuerligt hur SEBx kan komma till gagn för hela gruppen. Organisatoriskt ligger SEBx direkt under bankens VD och samarbetar nära med ledningen. Vi tror att det finns stor potential i att hitta en bra balans mellan att vara en autonom organisation som kan fatta egna beslut, och samtidigt samarbeta nära SEB för att ta del av perspektiven och behoven som uppstår i en mer mogen organisation med miljontals kunder, data, balansräkning, licenser, nätverk och mycket mer. Eftersom vi är en del av SEB kan vi också lära oss mycket genom de befintliga relationerna. Vi försöker kombinera det bästa av två världar; styrkorna hos en etablerad bank och snabbrörligheten hos en fintech startup. “Men vi underskattar inte risken med att istället hamna i en situation där vi får det värsta av två världar”, säger Christoffer lite tillspetsat.

Ett startupteam

Teamet består idag av närmare 80 personer och det finns flera annonser ute för att fortsätta växa. Ungefär en fjärdedel av teamet kommer från SEB, resten kommer från externa produkt- och techbolag. Vi tror det är viktigt att ha en bra mix av bakgrunder, erfarenheter och perspektiv. Vi har idag 17 olika nationaliteter i teamet och siktar på att fortsätta bygga ett dynamiskt och internationellt team. Vi har bytt lokaler ett par gånger för att få plats med teamet och till snart är det återigen dags att flytta till större lokaler på SEB:s kontor i Arenastaden, Solna.

Vägen framåt

Vi är övertygade om – och ser redan flera tecken på – att det finns goda förutsättningar att bidra till bankens värdeskapande och innovationskraft med ett initiativ som SEBx, säger Christoffer. SEB har ett långsiktigt perspektiv och det finns en tydlig ambition som vi arbetar målmedvetet att leverera på. Genom att bygga en konsumentprodukt har vi hittat ett sätt att iterera och testa sättet som vi bygger ut bank-plattformen. Det är en viktig aspekt eftersom vi vill kunna utveckla en plattform som fungerar för oss, men även för andra interna eller externa partners som vill bygga sina värdeerbjudanden med oss eller använda delar av vår teknologi.

“Vår Banking-as-a-service plattform kommer göra den möjligt att ta finansiella tjänster dit där de kan göra skillnad”. Vi har idag dialoger med olika partners som vi hoppas kunna berätta mer om snart. Med ett starkt team på plats är det nu upp till oss att göra det mesta av denna resa, och jag skulle vilja säga att vi bara har börjat.

Christoffers tips för att driva innovation via corporate ventures:

  • Kom igång. Att ens ha börjat är en seger värd att fira. Det kommer troligtvis att leda till många oväntade positiva effekter och möjligheter som inte hade visat sig om du inte hade börjat.
  • Stöd från ledningen. Om du ger dig in på verkligt disruptiva saker måste du förbereda dig på att det kommer skapa friktion i systemet. Förbered ledningsteamet på en bumpy ride och försäkra dig om att det finns commitment hela vägen.
  • Storbolagsstyrkor + startup mindset. Ett corporate venture är inte ett startup; hitta ditt eget sätt att göra det mesta av moderbolagets affär kombinerat med ett utmanarmindset och ny teknik.
  • Människor & team. Allt börjar och slutar med teamet, prioritera det från början.

 

Följ SEBx fortsatta resa på www.sebx.io

Läs mer om UNQUO på www.unquo.com

Ladda ner UNQUO gratis på App Store eller Google Play

Strategy
Written by Sigrid Hellberg
November 9, 2021